Як воно є
Львівські видавці закликають боротися з книжковим "газпромом"
Як воно є, Дотичне · Переглядів 26392 · Коментарів 0
Асоціація видавців та книгорозповсюджувачів Львівщини (очолює її Олексій Чабаненко, серед членів ради асоціації — Дмитро Сапіга (видавництво "Каменяр"), Ярослав Сватко ("Галицька видавнича спілка"), Михайло Комарницький ("Літопис") оприлюднила заяву на підтримку акції "2006 — рік української книжки в Україні", започаткованої наприкінці минулого року київським видавництвом "Факт". Як зазначено в заяві асоціації, "крім "Газпрому" газового, який провів атаку на Україну у святкові дні, існує "газпром" книжковий, дії якого залишаються непоміченими владою й суспільством. У війні газовій Україна зберегла свою трубу, і це є безперечним успіхом нашої держави. У війні книжковій мережа книгорозповсюдження належить переважно російським видавництвам, які використовують торгову націнку як політичний засіб тиску на українського видавця". При цьому львівські видавці та книгорозповсюджувачі розуміють, що "в умовах ринку влада, звичайно ж, не може вказувати суб'єктам господарювання, якою має бути їх цінова політика, або визначати кількість книжок на прилавках тою чи іншою мовою. Вона може лише підтримати свого виробника, створюючи йому сприятливіші умови господарювання, у цьому разі — умови розповсюдження".
У заяві закцентовано зокрема на торгових площах: "Мабуть, зі здивуванням львів'яни дізнаються, що книжковий ринок Львова значною мірою захоплений російською видавничою групою АСТ. Її першим великим проектом у нашому місті був фірмовий магазин "Буква" на вул. Шевській. Ця мережа діє сьогодні в багатьох великих містах України. Ця ж видавнича група АСТ сьогодні має книжкові супермаркети торговою площею 240 кв. м на ринку "Південному" та 600 кв. м — у новому ЦУМі. З 1 лютого на вул. Шевській функціонуватиме новий проект АСТ — "Літера". А "Буква" працюватиме на вул. Дорошенка (120 кв. м) та Івана Франка (100 кв. м). Ми недарма зазначаємо торгові площі, адже саме вони дозволяють книгорозповсюджувачеві ефективно функціонувати — читач іде туди, де ширший асортимент. На жаль, за відсутності державної підтримки українські книгарі не змогли розгорнути у Львові такої потужної мережі. Торгові площі українських книгарень не перевищують 100 кв. м, а переважно становлять від 20 до 50 кв. м. Та й небагато їх є: "Українська книгарня", "Глобус"... Є "Центр української книги", але його функції скоріше просвітницькі. Український книжковий підприємець за 12 років відвертого лобіювання державою російського книговидання витіснений на ятки, в місця, куди шанувальники української книжки заходять зрідка. Саме тому співвідношення української та російської книжки на львівському книжковому ринку становить 9:1 не на користь України".
Якого результату й від кого очікують члени Асоціації від цієї заяви? Голова Асоціації Олексій Чабаненко відповів на це так: "Ми розуміємо, що з високими цінами можна боротися тільки ринковими методами, створюючи альтернативу. Щоб конкурувати, потрібно мати де продавати книжки за тими цінами, які ми вважаємо прийнятними. Нині є добрі умови для видання книжок, але нема умов для їхнього розповсюдження. Упродовж трьох років діяльності нашої асоціації ми намагаємося одержати ділянку для побудови книжкового центру — причому не йдеться про те, щоб нам віддали ділянку безкоштовно, ми погоджуємося платити оренду. Однак міська рада ніяк не може проголосувати за виділення земельної ділянки навіть на Полтві (на вул. Липинського, 65). Тому цією заявою ми намагаємося привернути увагу насамперед можновладців до потреби книжкового центру у Львові. От якби губернатор Львівщини Петро Олійник звернув увагу на цю проблему!".
Щодо співпраці видавців із книжковими супермаркетами, то головний редактор київського видавництва "Факт" Леонід Фінкельштейн навів такі цифри: "За рік кожна з 21-ї книгарні "Буква" реалізовує нашої продукції в середньому на 900 — 1000 гривень, тоді як "Українська книгарня" продає наших книжок на таку суму (а то й більшу) за місяць". Директор видавництва "Літопис" Михайло Комарницький зазначив, що проблема в тому, що мережа "Буква" відмовляється співпрацювати з видавництвом безпосередньо: "Зі Львова ми відправляємо книжки до Києва, а потім їх пересилають до Львова — закономірно, що це впливає на збільшення ціни. Коли намагаємося пояснити, що це антибізнесовий підхід, то кажуть, що в них такі правила гри. Я не знаю, чи це зроблено зумисно, але це суперечить здоровому глузду". Натомість літературній агенції "Піраміда", як повідомила керівник відділу збуту "Піраміди" Божена Ковальська, видавництву вдалося домовитися, щоб націнки на їхні книжки в мережі "Букви" в нашому місті були не більше 30 %, а також про співпрацю безпосередньо у Львові, а не через Київ.
3с · 27 лютого 2006
Версія для друку
RSS комментарі до цієї публікації
|